Elke dag touwtje springen: is dat een goed idee of niet? Alhoewel het verwerken van een korte springtouw sessie voor vrijwel iedereen haalbaar is, is het niet altijd slim om elke dag te springen. Geef je je lichaam tussendoor niet voldoende rust, dan kan je lichaam zichzelf ook niet herstellen. Dit zijn zowel de positieve als negatieve effecten van dagelijks springtouwen op je algemene gezondheid en je lichaam. 

elke dag touwtje springen

Elke dag touwtje springen kan positief uitpakken

Of elke dag touwtje springen verstandig voor jou is, is afhankelijk van je algemene conditie. Ga je bijvoorbeeld regelmatig naar de sportschool en ben je topfit? Dan is het voor jou waarschijnlijk makkelijk te doen om 20 tot 30 minuten touwtje te springen. Heb je echter last van een blessure en ben je aan het herstellen? Dan kan 20 minuten te hoog gegrepen zijn. Ook als je verder fysiek sterk bent. Voor beginnende sporters is het ook niet slim om direct 20 minuten te springen, maar geleidelijk op te bouwen. Zo zorg je allereerst voor minder blessures en werk je effectief aan het verbeteren van je conditie en het versterken van je botten en spieren.

Houd in het begin ongeveer 5 minuten springen aan, zodat je lichaam een full body work-out krijgt in korte tijd. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een touw, een dempende ondergrond en een paar goede schoenen. Touwtje springen heeft verschillende voordelen, maar het is belangrijk om altijd goed naar je lichaam te blijven luisteren. Merk je bijvoorbeeld dat je je lichaam overbelast, dan is het essentieel om rust te nemen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je last krijgt van blessures waardoor het helemaal niet meer mogelijk is om een springtouw routine uit te voeren. 

De nadelen van dagelijks touwtje springen 

Er zitten ook nadelen aan touwtje springen. Deze nadelen hebben meestal invloed op een onderliggend probleem. Heb je in het verleden bijvoorbeeld een beenblessure of rugblessure gehad, dan kan het touwtje springen ervoor zorgen dat deze plek te zwaar belast wordt. Dit zorgt ervoor dat pijnklachten weer optreden of erger worden. Uit onderzoek is ook gebleken dat het voor menstruerende vrouwen niet verstandig is om touwtje te springen. Het springen kan de duur van de menstruatie namelijk verlengen, waarmee ook de bijbehorende klachten. Tot slot is het voor mensen die hartproblemen hebben niet altijd verstandig om een korte springtouw routine te doen. Door te springen kan er namelijk teveel druk op het hart komen te staan, omdat het een zeer intensieve oefening is. Heb je last van een onderliggende aandoening, overleg dan altijd met je huisarts voordat je begint met touwtje springen. 

Kortom: als je nergens last van hebt en fysiek in orde bent, dan kan een springtouw routine veel goeds doen. Het zorgt voor een snellere coördinatie, een betere balans, je verband calorieën en je verstevigd je botten en spieren met een springtouw routine. Ben je echter aan het herstellen van een blessure of heb je last van een ander fysiek probleem? Overleg dan eerst met je huisarts voordat je een touw in huis haalt en aan de slag gaat. Zo zorg je er altijd voor dat je veilig aan de slag gaat met touwtje springen!