Sporten: de één is er dol op en de ander stelt het zo lang mogelijk uit. Toch moeten we er allemaal een keer aan geloven, maar wat is dan de beste tijd om te sporten? In een notendop hangt dat helemaal af van het doel wat je hebt. Wil je aan de slag met een makkelijke oefening die je thuis kunt uitvoeren? Dan kun je het beste een springtouw in huis halen. Niet alleen omdat je met een springtouw thuis kunt trainen, maar ook omdat een dagelijkse routine veel voordelen heeft voor je hele lichaam. In dit artikel vertellen wij je meer over de beste tijd om te sporten en waarom sporten in de ochtend een goed idee is voor mensen die hun lichaam snel summer ready willen maken. 

Sporten in de ochtend

Sporten in de ochtend: wel of niet eten voor een training?

Voordat we in alle voordelen van het sporten in de ochtend duiken, vraag je je vast af of je in de ochtend voor of na een training moet eten. Voor de beste resultaten eet je zo’n 2 uur voordat je de oefening doet een ontbijt. Door te ontbijten krijg je namelijk niet alleen energie. Je ondersteunt ook de spieropbouw en beschermt je spieren na het sporten. Het is dus altijd een goed idee om te ontbijten voordat je met een training begint, maar zorg er wel voor dat je op tijd eet. Op die manier voorkom je dat je met de oefening begint met een volle maag, waardoor je geen last krijgt van steken tijdens het trainen. 

Het effect van sporten in de ochtend op je lichaam  

 

Sneller kilo’s kwijtraken

Het grootste voordeel en een belangrijk effect van sporten in de ochtend, is dat het ervoor zorgt dat je sneller vet verbrand. Dat heeft alles te maken met het EPOC effect. Als je in de ochtend sport dan wordt je metabolisme aan het werk gezet. Dit zorgt ervoor dat er schommelingen plaatsvinden, waardoor je lichaam na het trainen calorieën gebruikt als aanvulling én als energiebron. Op die manier blijf je vet verbranden na het trainen, ook als je de hele dag in een bureaustoel zit. Train je op een later moment dan is dit niet het geval. Zodra de avond aanbreekt gaat je lichaam namelijk automatisch in de ruststand en worden calorieën sneller opgeslagen als vet. Wil je juist aankomen dan is het dus niet slim om in de ochtend te sporten. 

Meer energie overdag 

Train je in de ochtenduren, voordat je naar je werk gaat? Dan merk je al snel dat je gedurende de dag meer energie hebt. Dat komt doordat je lichaam tijdens het trainen geactiveerd wordt. Er gaat meer zuurstof naar je longen en hersenen en je krijgt meer energie. Deze energie kun je na het trainen ook gebruiken in je dagelijkse bezigheden! 

Beter slapen ‘s nachts 

De mensen die regelmatig ‘s avonds sporten kunnen het beamen: als je gaat sporten voordat je naar bed moet dan kom je moeilijker in slaap. Simpelweg omdat je lichaam nog vol met energie zit door de training die je net hebt afgerond. Sport je in de ochtend, dan heb je je energie in de avond verbruikt waardoor je makkelijker in slaap komt. 

Een sterkere mindset 

Heb je moeite met sporten volhouden, dan is het ook slim om in de ochtenduren te sporten. ‘S ochtends zijn er namelijk een stuk minder afleidingen, waardoor je sneller geneigd bent om je aan je routine te houden. Het zorgt er bovendien voor dat je jezelf aanleert om consistent te zijn. Deze vaardigheid is niet alleen behulpzaam tijdens het sporten, maar helpt je ook gedurende de dag! 

 

Wil jij ook aan de slag met een dagelijkse ochtendroutine, maar heb je geen zin om elke ochtend om 5 uur in de sportschool te staan? Haal nu een set springtouwen in huis en begin deze week al met het opbouwen van een springtouw routine!