Springtouwen en andere sporten gaan goed met elkaar samen. Boksers gebruiken een springtouw bijvoorbeeld voor een snelle en effectieve warming-up. Hardlopers gebruiken een springtouw om het uithoudingsvermogen te testen en voetballers werken aan hun voetenwerk met verschillende springtouw routines. Het is niet zonder reden dat een springtouw in verschillende sporten tevoorschijn wordt getoverd. In dit artikel vertellen wij je meer over de voordelen van springtouwen in combinatie met andere sporten, zodat jij snel aan de slag kunt met het verbeteren van je vaardigheden en écht uitblinkt in de sport waar jouw passie ligt. 

Springtouwen en andere sporten

Voetballen en touwtjespringen voor een langer uithoudingsvermogen

Springtouwen en voetballen hebben veel met elkaar te maken. Net als voetbal is touwtjespringen een sport die veel van je lichaam vraagt. Touwtjespringen gaat namelijk verder dan de simpele sprong. Met een goede springtouw routine is het mogelijk om je vaardigheden te verbeteren. Je hebt namelijk niet alleen een goede conditie nodig om het vol te houden tijdens een wedstrijd, maar een optimale oog-handcoördinatie is net zo belangrijk. Hiernaast krijg je op het veld regelmatig te maken met klappen die je spieren en botten moeten kunnen opvangen. Door touwtje te springen werk je aan verbetering van al deze punten. Het zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen getest wordt, de klappen op de grond versterken de botten in je enkels, knieën en heupen en je spieren worden ook flink aan het werk gezet. Alle reden om snel te beginnen met het implementeren van een springtouw routine in de warming-up voor het voetballen. 

 

Touwtjespringen verhoogt de springkracht: perfect voor basketballers! 

Als het voor jouw sport belangrijk is om een flinke springkracht te creëren, dan is een springtouw één van de eerste hulpmiddelen die je in huis moet halen. Het begint allemaal met het onder de knie krijgen van de juiste springmethodes, maar als je de basissprong onder controle hebt, dan kun je aan de slag met hogere sprongen. Het springtouw helpt je met het maken van hogere sprongen, omdat het als een soort bodem werkt. Benieuwd naar hoe je touwtjespringen op een veilige manier opbouwt? Lees hier verder!

 

Hardlopen in combinatie met touwtjespringen

Als hardloper is een lage grondcontacttijd en een goede conditie essentieel. Met touwtjespringen werk je aan een lage grondcontacttijd en dit heeft direct invloed op de snelheid die je maakt tijdens het hardlopen. Hiernaast is het met touwtjespringen mogelijk om delen van het lichaam te trainen die je met het hardlopen niet aanpakt. Denk bijvoorbeeld aan de spiergroepen in je schouders en bovenrug. Door het volledige lichaam te versterken met een springtouw routine verhoog je de conditie op een effectieve manier, wat er weer voor zorgt dat je het rennen langer volhoud. Alle reden om als hardloper ook een springtouw in huis te halen. 

Springtouwen en andere sporten (1)

Waarom boksers touwtje springen

Boksers gebruiken een springtouw om verschillende redenen. De meest belangrijke reden is dat het met een springtouw routine mogelijk is om een goede full body work-out af te ronden, zonder de training te onderbreken. Met het springtouw pak je namelijk benen, billen, buikspieren, rugspieren én armspieren aan. Hiernaast is het met springtouwen mogelijk om het reactievermogen en het voetenwerk te verbeteren. Voor boksers is het belangrijk om snel te reageren met het hele lichaam, en dit is precies wat je met een springtouw routine oefent.

Springtouwen en andere sporten vormen samen de perfecte work-out

Door springtouwen met andere sporten te combineren werk je aan een gezond lichaam met sterke botten en spieren. Dit doe je op een laagdrempelige manier, omdat je een springtouw gewoon in je eigen huis of tuin kunt gebruiken. In principe kun je met een springtouw een full body work-out in je routine verwerken. Waar en wanneer je maar wilt. Hoe en waarop je springt is wel belangrijk. Daarom vind je in onze shop alle verschillende soorten springtouwen én kwalitatieve springmatten waar je veilig op springt. Kies voor een speed rope als het jouw doel is om snelheid te verbeteren. Ga voor een heavy rope als je meer spiermassa wilt opbouwen of kies voor een beaded rope waarmee het uitvoeren van trucs eenvoudiger is.

Om erachter te komen welk touw het beste bij jou past, raden wij aan om alle verschillende soorten in huis te halen. Dit maakt het mogelijk om verschillende touwen voor verschillende doeleinden te gebruiken. Zo haal je het optimale resultaat uit je dagelijkse springtouw routines. Dit zorgt er bovendien voor dat er veel afwisseling in de oefeningen zit, waardoor het springtouwen nóg leuker wordt! Benieuwd naar welke springtouwen wij aanraden? Bekijk hier een volledig overzicht van de verschillende soorten touwen van Elevaterope.