Een full body workout die je thuis kunt doen zonder te investeren in dure apparaten en zware hulpmiddelen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is mogelijk. Met een springtouw pak je maar liefst 90% van alle spiergroepen aan. Je kunt hierdoor met het juiste springtouw een full body workout doen vanuit het comfort van je eigen woonkamer. Het is echter wel belangrijk dat je oefeningen op de juiste manier uitvoert. In dit artikel vertellen wij je hoe je een springtouw kunt gebruiken voor een full body workout die je thuis kunt doen.

full body workout

Het juiste springtouw kiezen voor een full body workout die je thuis kunt doen

Het begint bij het kiezen van het juiste springtouw. Om het juiste touw te kunnen kiezen moet je een doel voor ogen hebben. Wil je bijvoorbeeld afvallen, je conditie verbeteren of je hand-oog coördinatie verbeteren? Elk springtouw heeft voor- en nadelen. Zo bepalen het materiaal van het springtouw, het gewicht en de uitvoering van de handvaten hoe snel jij gestelde doelen kunt behalen met touwtje springen.

Als je snel wilt afvallen dan is een speed springtouw geschikt voor jou. Wil je het springtouw gebruiken om spiermassa te kweken? Kijk dan naar een springtouw met gewichten. Leren springtouwen zijn favoriet onder boksers. Deze springtouwen zijn zwaarder, maar beter geschikt voor mensen die al een goede coördinatie hebben. Als het leren touw tegen je benen slaat dan kan dit pijn doen. Lees meer over het kiezen van het juiste springtouw in ons volgende artikel!

Als je een springtouw hebt gekozen dan is de volgende stap om de juiste lengte te bepalen. Dit doe je door je voet op het touw te zetten en beide handvatten ter hoogte van je borstbeen te brengen. Knip het touw vervolgens af op de juiste lengte. De meeste springtouwen zijn voorzien van een schakel tussen het touw en het handvat. Je kunt het touw hierdoor snel en eenvoudig verstellen.

Deze spiergroepen gebruik je tijdens een full body workout die je thuis kunt doen

Tijdens het touwtje springen gebruik je primaire en ondersteunende spiergroepen. Afhankelijk van hoe lang je springt, het gewicht van het touw en de oefening die je uitvoert gebruik je verschillende spiergroepen. Als je een simpele basissprong uitvoert dan gebruik je je kuitspier. Wanneer je afzet en omhoog springt zijn je kuitspieren actief. Je gebruikt hier uiteraard ook je voetspieren bij. De spier in je bovenbeen gebruik je om rechtop te kunnen staan na een buiging. Deze spier moet ook veel werk verzetten bij het opvangen van de klap tijdens het springen.

Andere spiergroepen die je gebruikt tijdens het touwtje springen zijn de buikspieren. Deze zorgen ervoor dat je jouw evenwicht kunt bewaren tijdens het springen. De onderste rugspier helpt bij het rechthouden van je wervelkolom en je hoofd. De polsspieren gebruik je voor het draaien van het touw. Tijdens touwtje springen gebruik je maar liefst 16 spieren in je polsen. Je gebruikt ook de buigspieren in je bovenarm. Tijdens het touwtjespringen moet je je bovenarmen stabiliseren en licht buigen. Hierdoor staan ze constant onder spanning. Tot slot gebruik je de delta spier in je rug. Deze spier zorgt ervoor dat je een rechte houding kunt vasthouden tijdens het springen.

full body workout (1)

Full body workout waar je spieren mee kweekt

Je kunt spieren kweken zonder elke dag een bezoekje te brengen aan de sportschool. Je weet nu dat je bijna alle spieren in je lichaam gebruikt tijdens het touwtje springen. Maar er is een manier om de oefening zwaarder te maken waardoor je thuis een goede krachttraining kunt doen. Als je spiermassa wilt opbouwen dan kun je meerdere dingen doen. Spring bijvoorbeeld met gewichten om je enkels of gebruik een zwaar springtouw. Door te kiezen voor een springtouw met zwaardere handvatten, verhoog je de belasting op je arm- en rugspieren.

Je kunt het touwtje springen ook aanvullen met krachtoefeningen. Denk bijvoorbeeld aan een oefening als push-ups, sit-ups of squats. Als je de basissprong onder controle hebt dan kun je het springen ook lastiger maken. Door verschillende sprongen te oefenen maak je het springen leuker voor jezelf. Je zorgt er ook voor dat je verschillende spiergroepen zwaarder belast. Wil jij weten welke sprongen populair zijn onder ervaren springers? Lees snel verder in ons artikel 20 jump rope trucks voor gevorderden.

Kortom is touwtje springen een goede manier om een full body workout vanuit huis te doen. Je belast maar liefst 90% van alle spiergroepen in je lichaam en je hebt in principe niet meer dan 20 minuten nodig om een goede workout te voltooien. Wil jij snel starten met touwtjespringen om een full body workout vanuit huis te kunnen doen? Bezoek onze shop en haal vandaag een springtouw en bijbehorende accessoires in huis.