Het aantal calorieën dat je verbrandt met touwtje springen hangt sterk af van de tijd dat je touwtje springt. Er zijn echter een aantal effectieve springtouw oefeningen die je kunt doen om meer calorieën te verbranden. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag: hoeveel calorieën verbrand je tijdens het touwtje springen? Touwtjespringen is een leuke maar uitdagende oefening die je kan helpen calorieën te verbranden in weinig tijd.

Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het touwtjespringen

Hoeveel calorieën verbrand je tijdens het touwtje springen?

Je kunt gemiddeld 200 tot 300 calorieën verbranden in een training van slechts 15 minuten met je springtouw. Iedereen is anders, maar gemiddeld worden er elke minuut 10 – 25 calorieën verbrand met touwtje springen. Met touwtje springen kun je ongeveer 25% meer calorieën per minuut verbranden dan met hardlopen. Veel mensen zien touwtje springen als een “luie” oefening maar de meeste mensen zullen na 15 minuten touwtjespringen flink buiten adem zijn. Dezelfde mensen houden het echter wel 30 minuten vol om te joggen of te rennen. Dit laat zien hoe uitdagend touwtje springen kan zijn, maar de truc is om je niet te laten ontmoedigen omdat de oefening zwaar is.

Een van de belangrijke doelen van touwtje springen is het verbranden van calorieën. Het aantal calorieën die je verbrand door touwtje te springen hangt af van een heleboel factoren. De factoren die van invloed zijn op de snelheid waarmee je calorieën verbrandt zijn onder andere de tijd die je besteedt aan touwtje springen, het aantal calorieën in je lichaam en de snelheid van het touwtjespringen.

Welke factoren spelen mee bij de verbranding van calorieën door touwtjespringen?

Verschillende factoren beïnvloeden hoe snel je calorieën verbrand met touwtje springen. Touwtje springen is een effectieve manier om calorieën te verbranden maar er zijn een aantal sleutelfactoren die de snelheid van verbranding verhogen of verlagen. Deze sleutelvoorwaarden zijn:

  • De lengte van de tijd die je besteedt aan touwtje springen
  • Jouw huidige lichaamsgewicht en de complexiteit van de springtouw routine
  • Het aantal sprongen dat je doet of de snelheid waarop je de oefening uitvoert 

Er is geen speciale manier om te leren hoe je de meeste calorieën verbrandt met touwtje springen. Als je meer tijd doorbrengt tijdens de springtouw oefening op een hogere snelheid, dan zal je meer calorieën verbranden. De eerste stap is om te testen hoe lang je kunt blijven springen en de tweede stap is om te bekijken hoe jouw lichaam reageert op een springtouw routine. Tot slot is het belangrijk om vol te houden tot je effect ziet! Bekijk snel onze video waarin mijn eigen transformatie in 40 weken is vastgelegd. 

Zo bereken je het aantal calorieën die je kunt verbranden met touwtje springen

Er spelen altijd een aantal factoren mee als je gaat berekenen hoeveel calorieën je kunt verbranden met touwtjespringen. De waarheid is dat er geen exacte wetenschap is om dit van tevoren te meten maar er bestaat wel een formule. Je kunt deze formule gebruiken om een redelijke schatting te krijgen van het aantal verbrandde calorieën tijdens een oefening met een springtouw.

Om te bepalen hoeveel calorieën je per minuut verbrandt, kun je de volgende formule voor calorieverbruik gebruiken:

Calorieën/minuut = 0.0175 x MET x gewicht (in kilogrammen)

MET staat in dit geval voor een oefening met een springtouw en daarom gebruik je voor de berekening het cijfer 12.3. Stel dat je 75 kilogram bent dan kom je dus uit op het volgende resultaat: 0.0175 x 12.3 x 75 =16.14 calorieën per minuut. Na een oefening van 20 minuten heb je dus ongeveer 323 calorieën verbrand. Het precieze aantal verbrandde calorieën is echter ook afhankelijk van de eerder genoemde factoren zoals bijvoorbeeld de snelheid waarop je de oefening uitvoert. Ben je benieuwd naar de MET waarde van andere oefeningen zoals fietsen of wandelen? Bekijk het volledige schema hier. 

 

Touwtje springen

Zo verbrand je sneller calorieën met een springtouw oefening

Als je snel calorieën wilt verbranden met een springtouw oefening dan moet je de oefening op de juiste manier uitvoeren. Daarom hebben wij een workout gids ontwikkeld die je kunt volgen om het beste resultaat te behalen. Als je een springtouw wilt gebruiken om af te vallen door calorieën te verbranden dan is een oefening van 20 minuten per dag niet voldoende. Door de dag heen dien je een calorietekort te creëren zodat je meer calorieën kwijtraakt dan je binnenkrijgt. Het is daarom belangrijk om oefeningen te combineren met een gezond dieet. Om een springtouw oefening op de juiste manier uit te voeren volg je deze stappen:

  1. Houd je ellenbogen dicht bij de zij terwijl je je handen op taillehoogte houdt.
  2. Laat de handvatten van het springtouw losjes in je hand liggen.
  3. Ontspan je knieën, enkels en heupen en bereid je voor op een sprong.
  4. Draai het touw enkel met je polsen en onderarmen maar niet met je schouders.
  5. Zorg dat je na elke sprong zwaait en blijf dit herhalen.
  6. Land op de bal van je voeten in plaats van op je hielen.

Bouw conditie op en verbrand calorieën door met sets te trainen 

Als je moe wordt voor het einde van de oefeningen dan kun je verder springen zonder het touw. Om calorieën te verbranden met touwspringen heb je een timer nodig om de oefeningen in sets op te bouwen. Het volgen van de onderstaande routine zal je helpen om snel resultaten te bereiken in een korte periode.

  • Eerste Set:
    30 seconden zonder rust touwtje springen. Neem 30 seconden rust. Herhaal deze routine 7 keer achter elkaar. 
  • Tweede Set:
    30 seconden continue touwtje springen met afwisselende voeten. Neem 60 seconden rust. Herhaal dit 12 keer achter elkaar.
    Terwijl je de oefening doet, focus je op het verplaatsen van je gewicht en het aanspannen van je core. 
  • Derde set:
    Springtouw circuit combinatie. 30 seconden continue touwtje springen. Neem 12 seconden rust.
    Vervolgens, 30 seconden jumping jacks. Neem 12 seconden rust.
    30 seconden burpees. Neem nu 30 seconden rust.
    30 seconden push-ups, rust uit na de oefening.

Door deze oefeningen langdurig te herhalen loop je kans dat het effect na verloop van tijd verdwijnt. Daarom is het slim om springtouw oefeningen te combineren met andere oefeningen zoals cross-training of fitness. Door gewichten in de routine toe te voegen verbrand je sneller calorieën en kun je snel resultaat verwachten. 

 

De risico’s van snelle calorieverbranding

Snelle resultaten zijn fijn maar niet wanneer deze resultaten voor een gezondheidsrisico zorgen. De doktersaanbeveling voor het verbranden van calorieën moet over het algemeen niet meer dan twee pond per week bedragen. Dit komt omdat overmatig gewichtsverlies spierschade kan veroorzaken, wat niet goed is voor je gezondheid. 

Touwtje springen (3)

Hardlopen of touwtje springen: welke oefening verbrandt meer calorieën?

Er is veel discussie over welke training meer calorieën verbrand: hardlopen of touwtje springen. Hardlopers zweren dat ze veel meer calorieën verbranden, vooral in een buitenomgeving met verschillende terreinen en hoogtes. Voor hardlopers is touwtje springen in principe gewoon rennen op één plek. Toch zit er een wezenlijk verschil tussen rennen en touwtje springen en het effect op de calorieverbranding.

Er zijn tevens een heleboel springtouw trucs die je meer uitdagen dan het simpele springen. In feite verbrand je gemiddeld 10-15 calorieën per minuut met hardlopen maar tijdens het springtouwen verbrand je gemiddeld 10-20 calorieën per minuut. Hoe intensiever de springtouwtraining, hoe meer calorieën je per minuut verbrandt. Hoewel het gemiddelde aantal calorieën die je verbrand dicht bij elkaar liggen, is touwtje springen een beter alternatief om snel calorieën te verbranden.

 

Conclusie

Het aantal calorieën die je verbrandt met touwtje springen hangt af van een heleboel factoren. Als je het leuk vindt om calorieën te verbranden met touwtje springen, moet je ook goed opletten dat je variatie in je training schema brengt. Touwtje springen is eenvoudig uit te voeren, in tegenstelling tot andere oefeningen zoals fietsen, squatten en pull-ups. Je kunt een oefening met een springtouw namelijk gewoon in de achtertuin of in de woonkamer uitvoeren! Wil jij meepraten over dit onderwerp? Laat dan een reactie achter onder dit artikel en laat ons weten wat jij van jouw springtouw routines vindt! En heb je nog geen springtouw in huis? Dan kun je er hier één bestellen.