Spierpijn: we krijgen er allemaal mee te maken na een work-out, maar gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen om spierpijn te voorkomen of verhelpen. Spierpijn ontstaat door het langdurig belasten van je spieren. Het is dus niet vreemd dat je na een goede springtouw routine last krijgt van spierpijn. De pijn die je voelt wordt veroorzaakt door een ophoping van melkzuur en andere afvalstoffen. Dit zorgt voor kramp, pijn en een stijf gevoel in het lichaam. Je kunt last krijgen van verschillende soorten spierpijn: 

  • Acute spierpijn treed op tijdens het sporten in de vorm van verzuring. Je merkt tijdens de oefening dat je pijn krijgt als je last hebt van acute spierpijn. Het is in dit geval belangrijk om niet te lang of te zwaar door te trainen. In plaats daarvan is het belangrijk om je grenzen te respecteren en te stoppen met springen als je last hebt van acute spierpijn. 
  • Spierpijn door een scheur of kneuzing wordt vaak veroorzaakt door een ongeluk. In de meeste gevallen heb je last van een spierbeschadiging en het herstellen hiervan heeft tijd nodig. Neemt de pijn na de oefening toe of trekt de pijn niet weg na enkele dagen? Neem dan contact op met je huisarts of bezoek een fysiotherapeut. 
  • Verlate spierpijn duurt een paar dagen en treed vaak binnen 24 tot 48 uur op. Dit is de meest voorkomende vorm van spierpijn en kun je gelukkig voorkomen door je goed voor te bereiden op de training.  

 

spierpijn voorkomen

Voorbereiding op de oefening

Voor een optimale voorbereiding op een springtouw routine haal je allereerst de juiste spullen in huis. Spring niet op een harde ondergrond, maar haal een paar ondersteunende schoenen in huis en spring op een dempende ondergrond met een springtouw met de juiste lengte. Zo kun je blessures voorkomen en kun je ook gerust in huis springen zonder de buren van last te zijn. Let ook op wat je eet en drink voldoende water om je lichaam te ondersteunen bij het herstel. Eiwitten bieden ondersteuning bij het herstel van spieren en zorgen ervoor dat de spieren gezond en sterk blijven. Er zitten veel eiwitten in kip, biefstuk, kwark, vis en kalkoen en natuurlijk eieren. Je kunt er ook voor kiezen om eiwitshakes of repen in huis te halen. Naast een goede voorbereiding is het ook belangrijk om na de work-out te denken aan de cooling down. 

Waarom een cooling down belangrijk is 

 Met een cooling down geef je je spieren de kans om een work-out af te ronden. De cooling down bestaat meestal uit een serie rekoefeningen waarmee je spieren en de doorbloeding door je lichaam geleidelijk tot rust kunnen komen. Hierdoor neemt het risico op kram en spierpijn aanzienlijk af. De cooling down zorgt ervoor dat je bloeddruk zich kan herstellen, waardoor je ook minder last hebt van duizeligheid of zelfs flauwvallen na een intensieve training. De cooling down is net zo belangrijk als de warming-up. Ben jij benieuwd naar de juiste oefeningen voor de warming up and cooling down of wil je weten wat alle voordelen van touwtje springen zijn? Lees hier meer en sluit je vandaag aan bij onze community door je nieuwe springtouw direct in te slaan